Розвиток творчих здібностей молодших школярів шляхом впровадження інноваційних технологій навчання та виховання через педагогічні ідеї В.О. Сухомлинського

сторінка інформатика 2 клас

субота, 26 листопада 2016 р.

урок "Наші предки-сло'вяни"

Тема: Олександр Олесь «Наші предки-слов'яни»
Мета: поглибити знання дітей про Україну, про її історичне минуле, про населення у давні часи; розвивати пізнавальні інтереси; удосконалювати  читацькі навички, збагачувати словниковий запас, формувати оцінні судження; виховувати інтерес до предмету, до історії нашого народу, бажання її вивчати.
Обладнання: портрет Олександра Олеся,  книга «Княжа Україна», словникові слова, презентація про слов'ян, розчитка, картки з деформованими прислів'ями, пірамідки слів.
Хід уроку:

І.Організаційний момент.
Сьогодні у нас незвичайний урок:
У історичне минуле ми зробимо крок.
З історією ми з вами стрічались не раз,
І знову вона завітає у клас.
В історії є завжди перешкоди, та знаю
Для творчих дітей їх ніколи не має.
Девіз уроку: 2. Читацька розминка.
 а)Склади прислів’я і поясни його значення.
Край за віддай рідний  життя .(За рідний край життя віддай)
Земля  і мила рідна в жмені.(Рідна земля і в жмені мила)
- Прочитати сонечком, дощиком, зливою, здивовано, поважно.
б) Скласти прислів’я з таблички і пояснити.
.
(Вітчизна,рідний край, рідна земля)
- Підбери синоніми  до слова Батьківщина
без2
ни8
без13
ко3
Бать14


             Нема1
а9
ли7
щи16
дей12
ре4
ни17
нас10
рос6
лю11
ків15
ня5

ІІ.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
1.Вступна бесіда вчителя.
— Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ. Прочитайте його назву.
— Як ви вважаєте, про що йтиметься у творах цього розділу?
— Продовжіть речення.
·      Вивчаючи розділ, я навчуся...
·      З творів розділу я дізнаюся...

2.  Розповідь вчителя. У давні часи, більше як півтори тисячі років тому, наша Батьківщина і землі виглядали зовсім інакше, як тепер. Не було ані багатих міст,ні містечок, ні сіл, ні доріг, тільки далеко простяглися бори й води. Мешкали на тих землях люди високого зросту, сильні й працьовиті. Називали вони себе слов'янами.
На сьогоднішньому уроці ми прочитаємо уривок з книги Олександра Олеся «Княжа Україна», в якій він в поетичній формі переповів історію наших предків.
3.Опрацювання твору Олександра Олеся «Наші предки слов'яни». Розповідь вчителя про письменника
      Олександр Олесь (справжнє прізвище — Кандиба) народився 4 грудня 1878 року в м. Білопілля в Лебединськім повіті Слобожанщини, Сумської області в чумацько-селянській сім'ї. Дід по матері орендував маєток у селі Верхосулі, де провів молоді роки Олесь. Батько, Іван Федорович, працював на рибних промислах в Астрахані, де й утопився у Волзі, коли Сашкові було 11 років.
Мати Олександра з трьома дітьми повернулася до Білопілля. Виховувала дітей в любові. У чотири роки Сашко вже вмів читати. Незабаром перед ним почала відкриватися чарівна поезія Шевченкового «Кобзаря». Тут Олександр Олесь закінчив початкову школу й двокласне училище, а у віці 15 років (1893) вступив до хліборобської школи у містечку Деркачі неподалік Харкова. Там Олександр брав участь у випуску рукописних журналів «Комета» та «Первоцвіт», в яких з'являються його перші вірші.
Став вільним слухачем агрономічного відділення Київського політехнічного інституту, незабаром через матеріальні нестатки Олесь змушений був залишити його. Працює в херсонських степах.
Визначальним фактом у житті Олександра Олеся стала поїздка на відкриття пам'ятника І. П. Котляревському в Полтаві. В цей час він познайомився з Борисом Грінченком, Михайлом Коцюбинським, Лесею Українкою.
Творчість Олеся виразно поділяється на два періоди — в Україні (1907–1918) та в еміграції (1919–1944). Від 1909 року Олесь позначає обкладинки своїх книжок спершу з варіянтами (Кн. ІІ, Т. ІІІ), а від «Драматичних етюдів» послідовно використовує позначення «Кн.» плюс римська цифра, яка відповідає порядковому номеру збірки.
У 1905 р. альманах «Багаття» вперше публікує твори Олександра Олеся.
Тяжкими були останні роки Олександра Олеся. Гітлер розчленовує Чехо-Словаччину, яка прихистила поета. Угорські фашисти в крові затопили проголошену державність Карпатської України. У вересні 1939 р. спалахнула Друга світова війна. Поета не покидають тривожні думи про сина Олега — активного учасника руху Опору. Восени 1941 р. юнак побував у Києві, мріючи про відновлення української державності. Та боротьба була нерівною: нацисти схопили Олега Ольжича і в червні 1944 р. закатували в концтаборі Заксенгаузен. Так передчасно обірвалося життя відомого вченого-археолога і талановитого поета. 22 липня1944 року Олександр Олесь помер у Празі, невдовзі після того, як одержав повідомлення про загибель сина Олега Ольжича. Похований на Ольшанському кладовищі в Празі.
У 2010 році в м. Білопіллі було встановлено пам'ятник Олександру Олесю.

-Як ви розумієте значення слова предки?
-Давайте зясуємо точне визначення цього слова, яку дають словники.
( Діти працюють з тлумачними словниками різних авторів)
4.2.Підготовка до сприйняття твору.
Читання вголос тлумачення слів, поданих після твору.
-Які із слів ви вже чули? А де?
4.3.Виразне читання твору вчителем або слухання фонохрестоматії.
-Яка тема  цього твору?
-Які  слова незрозумілі?
4.4.Словникова робота
Вправи на розширення поля читання.
кидалигороди
             наказиполянах
ми      лував                                       будував
видавав               прадідів
річками                                 племена
- Які слова незрозумілі?  Пояснити їх значення.
- Читання «слів-блискавок».
Князь, Європа ,будівництво, посланець,  вбрання, наймудріший,метушилось.
-Читання колонок слів у парі  «буксиром»
плем'я                             князь
слов'яни                          мудрість
забуття                            праведний
метушилось                  розкидались
4.5. Читання твору мовчки.
- Кого описано в творі? Чи можна визначити головного героя?
- Хто у центрі вірша? ( Наші предки і їхнє життя)
4.6. Читання твору ланцюжком.
4.7. Складання дітьми запитань за змістом прочитаного.
4.8.Вибіркове  читання.
- Прочитайте, як поет описує місце, де жили наші предки.
- Як автор пояснює поняття рід, племена, старший роду?
- Як наші предки обирали князя? Що вони цінували у людині найбільше?
- Як слов'яни обороняли свої городи від ворогів?
- Що автор розповідає про їхні звичаї?
5.Фізкультхвилинка.
6. Вправи на розвиток швидкості читання.
а) Гра «Дочитай речення».
- Знайдіть і дочитайте до кінця речення, яку починаються словами:
«На річках…», «Ось і…», «Але все…», «Над озерами…».
б) Гра «Хто швидше читає?».
- Знайдіть дієслова, які описують дії:найстаршого (керував, видавав, правив, милував, карав); князя (судив, водив, був, ставав); віче (вибирало); народ (будував); бою (починався).
7.Мовно-логічне завдання.
- Користуючись текстом, доповніть розповідь про слов'ян потрібними словами і виразами.
        Слов'яни   жили над _________, ____________, на __________, у_______.
Оселялися вони __________, а роди складали __________ . Родом  керував ________ і_______. Кожне _______  вибирало ________.( Слов'яни жили над озерами, річками, на горах, у степах. Оселилися вони родом, а роди складали племена. Родом керував найстарший і наймудріший. Кожне племя вибирало князя.)
8. Словесне малювання.
- Які малюнки ви намалювали б до цього твору?
9. Читання за методикою « Я – диктор».
10.Підсумок.
- Про що йдеться у творі Олександра Олеся?
- Яку назву він має? У якому значенні автор вжив слово предки?
- Які відомості про Україну та її населення  ви одержали з цього тексту?
11.Домашнє завдання.
- Навчитися виразно читати і переказувати твір.

- Намалювати малюнок до твору і скласти розповідь за ним

Немає коментарів:

Дописати коментар